Wanbetalers




Wanbetalers

U kent het misschien wel. U heeft uw klant al een aantal keren verzocht om zijn openstaande rekening te betalen, alleen uw klant betaalt niet of reageert helemaal niet. Dan is dit het moment om Incassobond in te schakelen.

Wat zijn wanbetalers?

Een niet-betaler is een wanbetaler. Maar wanneer is iemand een slechte betaler? Iemand die de betalingsafspraken niet nakomt omdat hij het niet kan betalen of het expres doet en geen regeling wilt treffen? Maar wanneer is iemand een wanbetaler?

Wanneer iemand een wanbetaler is, verschilt per bedrijf en wat hun grens is. De een bedrijf vind dat je na 3 dagen al een wanbetaler en een andere bedrijf vind je na 90 dagen een wanbetaler. Veel ondernemers en ook particulier nemen pas te laat actie. Ze schakelen dan pas na een jaar een incassobureau in. Wat wij dus adviseren is wacht niet te lang.

Mogelijkheden tegen wanbetalers?

Heeft u de goederen of diensten al geleverd en u kunt niet verrekenen, dan is het een optie om een incassobureau in te schakelen.

Een eerste goede stap is om een incassobureau in te schakelen want soms is een brief of telefoontje van een incassobureau al genoeg om de vordering(en) betaalt te krijgen.

Mocht uw debiteur dan nog niet gaan betalen gaan  het minnelijke traject in. Wij gaan dan uw debiteur verschillende soorten brieven sturen, meerdere keren bellen, sms en WhatsApp. Gaat de debiteur dan nog steeds niet over tot betaling? Dan is het een optie om te gaan procederen of een debiteurenbezoek te doen.

Handige tips tegen wanbetalers

  • Bepaal vooraf duidelijk de betalings- en leveringsvoorwaarden
  • Controleer de kredietwaardigheid van je klant nog voor je het contract afsluit
  • Schiet tijdig in actie als je klant te laat of niet betaalt
  • Betaalt u klant na meerde aanmaning nog niet? Schakel dan tijdig hulp in van een incassobureau